"Inför förlossningen"

I och med att vattnet gick och allt kom så plötsligt, så hade vi ju inte förberett nånting inför bebisens ankomst.

Nu är det ju så mycke saker som ska fixas innan, packa "förlossnings väskan" skriva förlossningsbrev mm

På ett sätt är jag ganska glad över att jag inte hann planera in sånna saker.
För det är som folk säger, det blir ALDRIG som man tänkt sig.

När vi satt på förlossningen Tisdag den 19 Juni klockan 18:00 och läkaren förklarade för oss att det var vattnet som gått, och att vi inte skulle komma från sjukhuset utan bebis.
Så var det det första vi sa:
- Det blir verkligen inte som man tänkt sig. 



Alla har sånna olika förlossningar så det är svårt att veta innan vad som känns rätt och bekvämt i stunden.

Jag trodde tex det skulle vara skönt att sitta i dushen och ta värkarna.
Många har sagt att det är skönt, men det tyckte INTE jag.

Jag trodde jag ville lyssna på lugnande musik när jag tog värkarna, 
men i stunden ville jag bara att det skulle vara tyst.




Hur som helst, vi åkte ju till sjukhuset utan några som helt saker,
men här är mina tips på saker man ska ta med i väskan:


1:  Toa papper! 
Lambis mjuka toapapper. Där uppe finns det bara sandpapper.
Det gör jäkligt ont att torka sig mellan bena med.

2. Bindor
Första dygnet blöder man som ett as och då kan man använda sjukhusets "blöjor" , men där efter är dom bara klumpiga, och obehagliga.  Man måste ändå hitta några sköna bindor eftersom man kan blöda upp till 6v efteråt.

3. Inomhus tofflor för båda 2
Man kommar röra sig i korridorerna.

4. Rena kläder till båda
Slapp byxor till tjejen. Man vill inte ha nått åt sittande. Sköna trosor.

5. Kläder till bebisen+ bilbarnstol   inför hemgången
Nån body räcker, sen sån tunn barnmössa, och nån filt

6.Hygien grejer

7. Journalen!






Förlossningbrev hann jag inte skriva.
Alla skriver ju inget heller för den delen.
De enda som jag kan rekomendera att skriva är dom som verkligen är emot nånting.
Tex: Ingen manlig läkare, Inga Studenter, Är rädd för det...

Men att skriva ett förlossnings brev för att skriva, vilken bedövning man vill ha, vill föda i den ställningen,
är rädd för att spricka mm.
Är ganska onödigt för dom kommer fråga under tidens gång,
och rekomendera olika saker, beroende på hur just din förlossning är.


Annars kan man prata igenom sånna saker med maken innan, så han kan föra talan.
Under förlossningen kan man lite svårt att prata själv.  :)





Under min förlossning hade jag en barnmorska och en undersköterska.
Men om jag hade skrivet ett förlossningsbrev så hade dom nog aldrig hunnit läsa det ändå.
Min stackars barnmorska höll i 3 förlossningar samtidigt.
Stackarn hon var helt superstressad.
Men vi tacka henne jätte mycke efteråt eftersom hon gjort ett kanonbra jobb.


När det var dags att krysta frågade dom om det var nån speciell ställning jag vill föda i.
Det jag hade tänkt innan var att stå på alla 4,
men i stundens hetta var jag helt slut i kroppen så jag ville bara ligga kvar i sängen.

Hon sa att många föredrar att föda på sidan i sängen.
Testade det, men gilla det inte.
Det slutade med att jag födde halv liggandes i en gynstol.
Det är en ställning folk inte brukar gilla, men jag lyckades ganska bra,
jag födde honom på 35 min i den ställningen.  :)
Fick beröm att jag lyckades krysta ut honom så snabbt.  *stolt*


Så mitt tips är att inte planera så mycke i förväg utan ta det mer som det kommer,
annars är det nog lätt att bli besviken.

För kom ihåg alla förlossningar är olika och
DET BLIR ALDRIG SOM MAN TÄNKT SIG.  :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback