Talets förmåga

Leon "babbel bubblar" som bara den.
Han härmar ljud och ibland säger han hela meningar och det är jätte kul.
(fastän han inte har en aning om det själv förstås)

En rolig sak imorse tex.
Vi satt vid köksbordet allihopa.
Så säger jag: -Var är kissen?
Leon säger:  - jag vet inte.
Både Henke och jag skratta.
Det var ju bara ljud, men lite komiskt att det låter som rinktiga ord han härmar.


Men han föstår vissa ord..
Säger man ;
-Var är lampan?
Så tittar han på lampan......oftast, om han inte utforskar ens mun.  :-)

Samma sak med kisse...

Säger man vill du ha vatten?
Så förstår han det
och öppnar munnen, även om han inte ens tittar på en när man säger det..


-Nej, förstår han också, men då börjar han alltid skratta först och efter stund bli-arg-gråta.



image478
Lite dreggel bjuder vi på.   ;-)


Platina blond, blek, och ljusblå ögon.
Kan det bli annat med dessa föräldrar?  :-)  












ATT PRATA;

Alla barn utvecklar sitt tal olika.
Språk utvecklingen hos flickor brukar i regel vara snabbare än hos pojkar.

Medel;

0-3mån
Ler, reagerar på röster, ögonkontakt, gråter, jollrar,bildar vokalliknande ljud


4-6mån
Ler, jollrar, babblar


6-9mån
Efterliknar ljud, babblar, efterliknar vuxnas talmönster, exprementerar med mycke konsonantljud.
Barnen reagera på tonfall och röstförändringar.


10-12mån
Säger oftast de första orden ma-ma, pa-pa tex, efterliknar vuxnas betoning och längd på ord.


12-18mån
Använder enkla ord och önskningar. Tex "saft", "gå". Dom föstår många ord och fraser.
Oftast lärs substantiven först, sen adjektiv och verb.


18mån-2år
börjar sammanställa ord, "liten boll", "röd bil" osv.


Källa; Barndomspsykologi, Dion summer -97



Det här är ett medel från studier på hjärnans utveckling.
Men alla barn utvecklas självklart olika och man ska absolut inte jämföra barn emellan.

En del går tidigare, en del pratar tidigare, en del sitter tidigare, en del får tänder tidigare osv.
Alla är olika.
Varje barn är unikt i sig.
Många föräldrar känner pressen att deras barn ska utvecklas snabbt.
Men varför?
Oftast känner barnen av stressen.
Ha kul med barnet och se barnets utveckling i sig.

Personligen blir jag stolt över Leons individuella utveckling.
Den dagen Leon går tex, oavsett om han är 9 eller 18mån, kommer vi bli jätte stolta.

I de flesta fall kan inte föräldrarna påverka.
Det handlar om hjärnans utveckling.



Men all utveckling är ju såå häftigt, att altt fungerar (oftast!).
Samma sak när det gäller fosterutvecklingen i magen.
Visst är det mirakulöst?!
Personligen tycker jag det är så fascinerande!











Glad påsk allihopa!





.




Kommentarer
Postat av: Liza

Hej hopp

känner du mattias o jossan? jossan är min lillasyster...snällt av dig att du stöttar henne.
tror hon har det jobbigt just nu med bäbisen i magen. jag kan inte ens tänka mig hur det känns.
=/
ha det bra. //Liza

Postat av: Jenny

Jag känner inte henne, men både jag och henke känner mattias.
Läste om om "deras" graviditet.
Förstår att det är svårt beslut....

2008-03-25 @ 14:06:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback