Förhöjda levervärden

Var hos Barnmorskan förra torsdagen.
Hon tog lite blod ur min arm för att kolla min levern.


För några veckor sedan upptäckte barnmorskan att jag fått massa röda prickar.
- Kolla vad mycke spruckna blodkärl jag har fått, sa jag.
-Det där kan vara pga levern..


Marie  (BM) tog en del prover
och skicka iväg.
Och det visade sig att jag hade en del förhöjda lever värden.


Lite förhöjda kan dom vara under graviditeten.
Men dom ar lite för höga.
SÅ BM och läkren ville ta fler prover.
Så i Torsdags var jag där för att tappa blod.


I och med att jag ska till bm nu på Fredag så hoppas jag svaren har hunnit komma och att det ser ok ut.
Skönt att barnmorskorna håller koll på allt.  :)











Levern bildar inte bara galla utan har många andra viktiga funktioner:

  • reglerar ämnesomsättningen
  • producerar ämnen, exempelvis kolesterol och gallsyror
  • lagrar socker och fett
  • lagrar fettlösliga vitaminer och järn
  • reglerar blodsockernivån
  • tar hand om gifter som kommit in i kroppen
  • är blodreservoar
  • renar blodet
  • bildar proteiner till blodet
  • bildar blod åt fostret när man är gravid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback